Centrul pentru Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri – CEDA în colaborare cu KulturKontakt, Ministerul Educației, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerul Finanțelor și cu suportul financiar al Fundației LED a adunat în data de 14 iulie 2017, în cadrul atelierului, de lucru 43 administratori și contabili de la 30 de Instituții de Învățământ Profesional Tehnic. Tema atelierului a fost «Activități Antreprenoriale Generatoare de Venit, principii de bază și planificare financiară corectă«.
Dna Sofia Șuleanschi, Director executiv CEDA a susținut interesul reprezentanților Instituțiilor de Învățământ Profesional Tehnic prezenți la eveniment:
„Mă bucur să văd așa interes mare din partea Dvs, oameni activi care doresc să schimbe ceva și eu sper că împreună o să reușim. Noi suntem acea organizație ambițioasă care am introdus în unul din obiectivele proiectului MEEETA Generarea de Venituri în Școlile Profesionale. Am vrut o schimbare la nivel de sistem, ca copiii noștri în condițiile economiei de piață, să vină deja pregătiți. Dvs. sunteți acei care stați pe prima linie și aveți contact direct cu tinerii. Noi vrem ca acești tineri să rămână la noi în țară și să activeze pe piața din Republica Moldova, să plătească impozite care să ajungă în bugetul de stat . O să încercăm să planificam aceste surse corect ca mai apoi la nivelul grupului interministerial să găsim acele soluții care să asigure calitatea profesională a tinerilor care studiază în sistemul profesional tehnic din RM.“
Dna Rodica Resitca, Șef Direcție Știință, Formare profesionala și Extensie Rurală, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, a fost plăcut surprinsă de numărul mare de reprezentanți ai instituțiilor care au venit la atelier în timpul concediului bine meritat și pe timp de vară pentru a planifica corect veniturile și cheltuielile aferente activităților antreprenoriale din cadrul instituțiilor de învățământ profesional tehnic :
„Ne bucură mult atitudinea instituțiilor, tindeți spre o schimbare, ne-catând la situația din Republica Moldova. Cu suportul partenerilor vrem să ajungem la un rezultat pozitiv. Avem capacități și posibilități, dar nu știm cum să le utilizăm în direcția corectă.»
Dna Nadja Vetters, reprezentant KulturKontakt:
„În decembrie 2016, am avut un eveniment la care au participat toate școlile și colegiile. Noi oferim asistență instituțiilor și lucrăm cu ministerele. Vrem să schimbăm procedurile și regulamentul. Avem aici reprezentanții școlilor pilot care deja practică aceste activități antreprenoriale generatoare de venit și putem face un schimb de experiență între colegi. „
Discuțiile s-au încins destul de aprins în cadrul atelierului, după ce majoritatea administratorilor, dar și contabililor au afirmat că întâmpină dificultăți în planificarea și reflectarea veniturilor și cheltuielilor în bilanțul contabil, mai ales la sfârșitul anului, când sunt date dările de seamă la inspectoratul fiscal. În ajutor au venit expertul , Dna Veronica Mîrzac, care a explicat prin exemple concrete la care linie din bilanț trebuie atribuite veniturile, dar și cheltuielile, precizând ultimele schimbări legislative și oferind un set de materiale reprezentative cu exemple, care trebuie utilizate de fiecare contabil.
Dna Elena Gîncu, specialist principal Direcția Managementul Finanțelor și Reformelor Economice în Învățământ, Ministerul Educației, privind planificarea anuală afirmă faptul că serviciile deocamdată nu sunt incluse în clasificarea bugetară.
Intervenția Dnei Vera Romanciuc, Consultant Principal, Serviciul Finanțe pentru Educație și Știința Agricolă, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, a fost de asemenea binevenită și a luminat puțin situația cu veniturile și cheltuielile din bilanțul contabil, clasificarea bugetară, supra executarea veniturilor. Dna Lilia Bostan, consultant superior, Direcția finanțe în Învățământ, Cultură și Știință, a intervenit cu câteva rectificări privind planificarea bugetară.
Prezentările făcute de contabilii Școlilor Profesionale din Nisporeni și Cimișlia au arătat unde anume contabilii întâmpină dificultăți. Dacă în cazul activităților ce presupun producerea unui bun, contabilii școlii se descurcă mai bine, în cazul serviciilor apar multe întrebări, întru-cât nu există deocamdată o linie separată pentru servicii. Cu siguranță, sistemul necesită ajustări, care ar oferi o claritate mai mare în reflectarea legalizată a Activităților Antreprenoriale Generatoare de Venituri desfășurate de Instituțiile de Învățământ Profesional Tehnic. Iată de ce, ar fi nevoie de organizarea unor ateliere atât cu reprezentanții Ministerelor Educației, Agriculturii și Industriei Alimentare, dar și Ministerului Finanțelor, Inspectoratului Fiscal, crearea unor grupe de lucru interministeriale pentru a face un demers în colaborare cu Instituțiile de Învățământ Profesional Tehnic pentru ajustarea sistemei contabile la necesitățile instituțiilor care desfășoară Activități Antreprenoriale Generatoare de Venit.
Toți participanții au solicitat organizarea unor astfel de ateliere în viitorul apropiat. Reamintim că doar 3 Școli Profesionale au planificat corect activitățile generatoare de venit: Școlile Profesionale din Nisporeni, Cimișlia și Orhei. S-a decis ca școlile să vină cu o scrisoare oficială către ministerele de resort de rectificare a clasificării bugetare dar și a planului de conturi. Ministerele la rândul lor au promis să vină cu un demers la instituțiile din domeniu pentru aceste modificări.